WIST JE DAT…?

WIST JE DAT…?

KOOLHYDRATEN de grootse bron van energie vormen voor ons lichaam.
Als wij meer koolhydraten binnenkrijgen dan wij kunnen verbruiken, zal het overtollige als vet worden opgeslagen in ons lichaam.034
Tijdens de spijsvertering worden koolhydraten (bv aardappels, rijst, pasta, brood) omgezet in glucose. Deze glucose gaat rechtstreeks naar onze cellen waar het omgezet wordt in energie. De glucose die nog niet nodig is zal door de lever worden omgezet tot glycogeen en opgeslagen als energievoorraad. Het overtollige glucose wat niet meer omgezet of opgeslagen kan worden wordt dus omgezet en opgeslagen als vet. Hierdoor komen we in gewicht aan.
TIP! Eet bij je avondmaaltijd geen koolhydraten. De kans is groot dat je lichaam deze niet meer zal verbruiken. Overdag ben je veel actiever en heeft je lichaam de koolhydraten wel nodig.

OMEGA 3 & 6 VETTEN noodzakelijk zijn voor ons lichaam.
Ons lichaam kan deze vetten niet zelf aanmaken. Het worden daarom ook wel essentiële vetzuren genoemd. We moeten er voor zorgen dat we voldoende van deze omega 3 en 6 binnekrijgen via onze voeding.037Omega 3
Omega 3 komt voor in o.a. vis en in lijnzaad en hennepzaad. Het is aangetoond dat ze cholesterol verlagend werken, het bloed dun houden en een verhoogde bloeddruk verlagen.
Omega 6 linolzuur (CLA) komt voor in o.a. zonnebloemolie, noten, zaden en sesamzaad. Heeft een cholesterolverlagende werking.
Omega 6 gamma-linoleenzuur (GLA) komt o.a. voor in zonnebloemolie en teunisbloemolie. Heeft een vaatverwijdende, bloeddrukverlagende ontstekingsremmende werking. Ook gaat het trombose tegen.
Omega 6 arachidonzuur komt voornamelijk voor in dierlijke vetten. Het heeft een belangrijke rol bij stofwisselingsprocessen.

De krachtigste ANTIOXIDANTEN door ons lichaam zelf worden aangemaakt.
Dit zijn de antioxidantenenzymen. Waar antioxidanten uit onze voeding slecht één of twee vrije radicalen kunnen neutraliseren kunnen de antioxidantenenzymen wel duizenden tegelijk neutraliseren. Ook verliest deze niet zijn functie en dat doen de antioxidanten uit onze voeding wel.031
De productie van deze antioxidantenenzymen lijkt te verminderen naarmate we ouder worden. Overmatige stress en ontstekingsprocessen kunnen een tekort aan antioxidantenenzymen veroorzaken. Snellere veroudering tot gevolg.
TIP! Hoe moeilijk het soms kan zijn, probeer stress zoveel mogelijk te voorkomen. Stress is één van de grootste boosdoeners. Als je stress ervaart probeer je dan even terug te trekken uit de situatie en focus je op je ademhaling. Breng je ademhaling tot rust door diep in en uit te ademen (niet forceren).

Later nog veel meer wist je datjes.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s