Wist je dat…? #2

Wist je dat…

Calcium nodig is in combinatie met magnesium in verhouding van ongeveer 2 op 1.
Pas dus op met calcium verrijkte voedingsmiddelen en supplementen als je geen duidelijk tekort hebt aan calcium. IMG_20140803_123219
Zorg dat je supplement een juiste verhouding calcium en magnesium bevat.
Extra inname van calcium zonder daarbij ook extra magnesium in te nemen kan tot tekorten leiden. Om de extra calcium te verwerken is ook extra magnesium nodig en als dit niet door de inname wordt geleverd, dan wordt het aan de botten onttrokken. Met botverzwakking tot gevolg.
De beste calciumbronnen zijn groene bladgroenten en peulvruchten. Met uitzondering van spinazie trouwens, want door de oxalaten worden de mineralen uit deze groente minder goed opgenomen.
Dat we zuivel nodig hebben om sterke botten te krijgen en te behouden is inmiddels al achterhaald. Het tegendeel is waar. In zuivel zit behalve calcium wenig andere mineralen en omdat calcium die mineralen (magnesium) nodig heeft om goed te worden opgenomen zal je lichaam dit uit je botten halen. Ons skelet wordt namelijk ook gebruikt als noodvoorraad.

De gemiddelde nederlander een vitamine D tekort heeft.
De intensiteit en de stand van de zon in Nederland is niet ideaal voor het produceren van vitamine D. Om voldoende vitamine D aan te maken zou je per dag 20 minuten in de zon moeten zitten bij minimaal zonkracht 3. Nou hebben we deze zomer al heel wat mooie dagen gehad, maar gaan we over een heel jaar kijken, dan komen we in Nederland toch echt heel veel zonnige dagen tekort. Vooral tijdens onze wintermaanden kunnen we makkelijk een tekort oplopen. IMG_20140807_190730
Het gebruik van zonnebrandcrème (dat uiteraard heel verstandig is) belemmerd onze huid om vitamine D aan te maken. De zonnebrandcrèmes houden namelijk UV-B straling tegen en dat is nu juist wat de huid hiervoor nodig heeft.
Vitamine D kan ook uit voeding worden gehaald, maar dit zou maar een derde van je dagelijkse behoefte opleveren. Het gaat hier om vette vis, eieren, zuivel en vlees. Eet je weinig of geen van deze producten, dan ben je toch echt aangewezen op de zon of een supplement.
Een tekort aan vitamine D kan leiden tot een tal van gezondheidsklachten als vermoeidheid, depressies, lusteloosheid, verstoorde slaap, hartkloppingen, spierkrampen en zwakke botten.
Het is verstandig om zeker tijdens de wintermaanden je vitamine D aan te vullen door het slikken van een supplement. In de winkels of bij de apotheek kan je deze supplementen krijgen zonder recept. Angst voor overdosering is hierbij ongegrond.

Bij lever- en nierproblemen wel eerst een arts raadplegen.

Witte thee nog gezonder is dan groene thee.
Dat groene thee gezond is weten we inmiddels wel, maar witte thee is nog veel gezonder. Witte thee bevat veel minder cafeïne en looizuur, dan groene thee.
Daarbij bevat witte thee juist meer selenium, vitamine C en antioxidanten (polyfenolen). Witte thee is de minst bewerkte thee en dat is ook de reden waardoor deze meer van de goede stoffen bevat.
Persoonlijk vind ik witte thee erg lekker en zelfs toegankelijker dan groene thee. Het heeft een zachtere smaak en is zeker het proberen waard.

20140613_173733

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s