Vitamine B12 (tekort)

20140815_201601

Mij is gevraagd om wat meer te vertellen over de vitamine B12. Omdat Vitamine B12 onderdeel uitmaakt van het vitamine B-complex wil ik deze als eerste kort behandelen. Daar is ook een reden voor.

Het vitamine B-complex bestaat uit tien verschillende B vitaminen die samen synergetisch werken. Ze ondersteunen elkaar en zijn door hun functie met elkaar verbonden. Mede hierdoor worden al deze vitaminen in een juiste dosering tezamen in één voedingssupplement aangeboden. Vitamine B11 en B12 worden ook los van de overige vitaminen aangeboden.

Welke B vitamines zijn er:

– B1 (thiamine)
– B2 (riboflavine)
– B3 (nicotinezuur of niacine)
– B5 (pantotheenzuur)
– B6 (pyridoxine)
– B8 (biotine)
– B11 (foliumzuur)
– B12 (cobalamine)
– Choline (ook wel B4)
– Inositol

Bij de laatste twee moet ik erbij zeggen dat dit eigenlijk geen vitaminen zijn, maar halfvitaminen. Deze stoffen kunnen namelijk in kleine hoeveelheden door het lichaam zelf aangemaakt worden.

Wat doen deze B vitaminen?

De B-vitaminen zijn noodzakelijk voor de energieproductie, het zenuwstelsel en het immuunsysteem.

Vitamine B1 (thiamine) zorgt voor de verbranding van koolhydraten (energieproductie), speelt een rol in het zenuwstelsel en bij het functioneren van het hart. Belangrijkste bronnen zijn varkensvlees en graanproducten. Alcoholisten hebben een grotere behoefte aan deze vitamine.

Vitamine B2 (riboflavine) speelt een rol bij de instandhouding van het zenuwstelsel, de spijsvertering en de energiehuishouding. Vitamine B2 is nodig voor de activering van vitamine B6. Belangrijkste bronnen zijn zuivel, vlees, graanproducten, groenten en fruit.

Vitamine B3 (nicotinezuur, niacine) heeft een belangrijke rol bij de energievoorziening van de cellen en bij de werking van het zenuwstelsel. Ook is het belangrijk voor een gezonde huid. Het komt voor in vlees, vis, gevogelte, noten, zaden en graanproducten. Vitamine B3 kan aangemaakt worden door het lichaam als er voldoende vitamine B6 aanwezig is.

Vitamine B5 (pantotheenzuur) speelt een rol bij de afbraak van koolhydraten, eiwitten en vetten en draagt bij aan de energievoorziening. Ook is het van belang bij de aanmaak van een aantal hormonen en zorgt het voor een goed functionerend zenuwstelsel. Het komt voor in vlees, vis, eieren, zuivel, groente, aardappelen en fruit.

Vitamine B6 (pyridocine) is belangrijk voor de spijvertering en de weerstand en speelt een rol bij de vorming van rode bloedcellen. Het is van belang voor de energievoorziening en voor een goede werking van het zenuwstelsel. De belangrijkste bronnen zijn vlees, vis, graanproducten, aardappelen en peulvruchten.

Vitamine B8 (biotine) heeft een belangrijke functie bij het vrijmaken van energie uit eten. Ook speelt het een rol bij de vorming van vetzuren in het lichaam en zorgt het voor het gezond houden van de huid en het haar. Komt voor in eieren, sojaproducten, melk, noten en pinda’s.

Vitamine B11 (foliumzuur) is van belang voor een goed functionerend zenuwstelsel en immuunsysteem. Ook speelt het een rol bij de aanmaak van rode en witte bloedcellen en is het nodig voor een goede ontwikkeling van het ongeboren kind. Het komt voornamelijk voor in groente, fruit en graanproducten.

Choline (B4) en Inositol zijn aanmaakstoffen voor de hersenen en helpen om de weerstand te verhogen. Komen beide voor in pindakaas, lever en kool.

Vitamine B12 (cobalamine)

Deze vitamine zal ik uitgebreider behandelen.

Vitamine B12 is de enige in water oplosbare vitamine die in het lichaam wordt opgeslagen en is één van de vitaminen van het B-complex waarvan het soms zinvol is om deze apart toe te dienen. Een tekort van deze vitamine komt veel voor bij veganisten, omdat vitamine B12 alleen voorkomt in dierlijke producten. Dat kan vlees en vis zijn, maar uiteraard ook eieren en zuivel. Zo lopen vegetariërs die wel zuivel en eieren eten niet zo snel gevaar, maar veganisten zullen voor hun vitamine B12 inname afhankelijk zijn van een supplement.

Vitamine B12 speelt een belangrijke rol bij de aanmaak van gezonde rode bloedcellen en voorkomt bloedarmoede. Het is belangrijk voor een goede werking van het zenuwstelsel en de energievoorziening. Vitamine B12 werkt ook nauw samen met vitamine B11.

Voor de opname van vitamine B12 in het lichaam is deze afhankelijk van een stof ‘Intrinsieke factor (IF)’ genaamd. Deze stof wordt aangemaakt in de maag. Als de maag niet voldoende of geen Intrinsieke factor aanmaakt, dan ontstaat dus ook een tekort aan vitamine B12. Dit kan bijvoobeeld ontstaan als een deel van de maag operatief is verwijderd. Men is dan afhankelijk van vitamine B12 injecties.
Vooral bij ouderen komt een tekort aan vitamine B12 geregeld voor, als gevolg van een gebrek aan Intrinsieke factor of een maagaandoening.
Deze maagaandoening ook wel ‘astrofische gastritis’ genaamd ontstaat meestal als de maag minder maagzuur produceert. Bacteriën kunnen daardoor in de maag terechtkomen en problemen met de spijvertering veroorzaken. De B vitaminen kunnen daardoor moeilijk in het lichaam opgenomen worden.
Het komt ook voor dat het lichaam antistoffen tegen deze vitamine aanmaakt, waardoor een tekort ontstaat.

Vitamine B12 wordt in het lichaam opgeslagen en daardoor kan een eventueel tekort pas na lange tijd zichtbaar worden. Eerst wordt namelijk de opgeslagen voorraad verbruikt.

Een tekort leidt vaak tot een vorm van bloedarmoede. Bloedarmoede heeft als gevolg dat je verzwakt en moe wordt. Bij ernstige bloedarmoede wordt je kortademig, duizelig en versnelt je hartslag.

Een tekort kan ook neurologische gevolgen hebben, zoals tintelingen in handen en/of benen, geheugenverlies, coördinatiestoornissen en spierzwakte in de benen. Het gaat hier om een zenuwbeschadiging die vooral bij mensen ouder dan 60 jaar voorkomt. De benen hebben een grote kans om aangetast te worden. Het lopen wordt steeds lastiger en mensen kunnen ook prikkelbaar en verward raken of zelfs depressief. In een ver gevorderd stadium kan het ook leiden tot dementie.

Deze klachten kunnen soms voorkomen, terwijl men in het bloedbeeld geen afwijkingen tegenkomt. Een ‘schilling test’ kan soms meer duidelijkheid geven. Hierbij wordt een kleine hoeveelheid radioactief vitamine B12 ingenomen (oraal) en via de urine kan dan gemeten worden hoeveel er uitgescheiden wordt.

Hoe kan een tekort verholpen worden?

Zoals ik al schreef is een tekort op te lossen met een supplement of met injecties. Voor welke van deze twee gekozen wordt is afhankelijk van de oorzaak van het tekort.
Is het tekort ontstaan, omdat je de vitamine niet of onvoldoende via de voeding binnenkrijgt, dan kan men volstaan met een supplement.
Een supplement is alleen niet de oplossing in het geval waarbij het lichaam onvoldoende Intrinsieke factor aanmaakt of als je lichaam antistoffen tegen de vitamine aanmaakt. Injecties zijn in dit geval noodzakelijk. De vitamine B12 wordt dan direct in de bloedbaan gespoten. Soms is men hier levenslang afhankelijk van.

Heb je een vermoeden dat je een tekort hebt aan vitamine B12, ga dan altijd langs je huisarts. Het kan zijn dat er na een bloedonderzoek geen tekort wordt geconstateerd. Vraag dan altijd de precieze waarden op. De reguliere geneeskunde hanteert namelijk andere grenswaarden dan bijvoorbeeld een orthomoleculair arts. Deze laatste kan een optie zijn, als je er met je huisarts niet uitkomt.
Ook een schilling test kan soms meer duidelijkeid geven.

Blijf nooit met je klachten doorlopen.

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. Arie schreef:

    Heel interessant verhaal. Nu begrijp je ook bepaalde dingen.
    Dank hiervoor.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s