4 gezonde tussendoortjes voor onderweg

PicsArt_1409321422657
Zorg dat je altijd een gezond tussendoortje in je tas bij je hebt. Zo voorkom je ongezond snacken en heb je altijd een energie boost bij de hand.
Ook handig tijdens een lange vergadering om je honger te stillen.
Hier 4 gezonde en verantwoorde tussendoortjes op een rijtje.

20140829_150643
Appel
Een appel is een perfect gezond tussendoortje en is makkelijk mee te nemen. Een gemiddelde appel bevat 5 gram vezels (adh 30-40 gram vezels per dag).
Daarnaast bevatten de meeste appels veel vitamine C en een hoog gehalte aan antioxidanten die je immuunsysteem versterken. Er worden tal van goede eigenschappen toegewezen aan de appel. Men zegt niet voor niets “an apple a day keeps the doctor away”.
Appels bevatten weinig calorieën en hebben een hoog fructosegehalte. Fructose is een suiker die langzaam omgezet wordt en daardoor blijft je bloedsuikerspiegel op pijl.

20140829_150506
Dadels
Dadels zijn een perfecte energiebron door de fructose en dextrose die erin zit. Ook bevatten ze veel natuurlijke vezels (8 gram vezels per 100 gram) en verschillende vitaminen en mineralen. Bovendien is het een goede bron van kalium. Kalium is een belangrijk mineraal voor de spier- en zenuwfunctie en helpt de bloeddruk reguleren.
Zowel verse als gedroogde dadels zijn erg voedzaam. De verse variant bevat meer vitamine C dan de gedroogde. Gedroogde dadels bevatten meer kalium, vitamine B3, koper, ijzer en magnesium dan de verse variant.

20140829_150423
Banaan
Bananen leveren snel energie, waardoor ze ideaal zijn voor het sporten. Ze bevatten veel kalium, vitamine B6 en vezels. Helaas worden bananen onterecht gezien als dikmaker. Maar geloof mij, er is nog nooit iemand dik geworden van het eten van een banaan. Je kan met een gerust hart een banaantje eten. Het is een heel gezond fruit en heeft verschillende goede eigenschappen. Zo houden ze je bloedsuikerspiegel stabiel en door het gehalte aan kalium en vitamine B6 is het ook nog eens een goed anti-kater middel. Bananen bevatten tryptofaan, die de aanmaak van serotonine bevordert. Serotonine is een neurotransmitter met een kalmerende werking die zorgt voor een betere stemming. ‘A good mood’ met bananen dus.

20140829_150438
Noten
Een glutenvrij tussendoortje en een goede bron van proteïne, vitamine E, mineralen en gezonde vetten. Daarbij zijn walnoten het gezondst van allemaal. Boordevol omega 3 en krachtige antioxidanten, waardoor ze de kans op hart- en vaatziekten verkleinen.  Noten bevatten wel veel calorieën. De meeste soorten bevatten  meer dan 550 kcal per 100 gram. Een handje per dag is dus voldoende.

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. Marja. schreef:

    voor onderweg neem ik het kleine koelbox-je mee, zowel in de auto als de fiets, zeker voor wat langere tochtjes.
    altijd behoefte aan een time out!!!! bv. voor een appeltje/ banaantje en ik stop er voortaan ook dadels en nootjes in; bovendien ,, lekker,,!!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s