KURKUMA

Kurkuma
Kurkuma (Koenjit) of geelwortel wordt in de alternatieve geneeskunde beschouwd als een levertonicum en wordt gebruikt om ontstekingen en spijverteringsklachten te onderdrukken. Het bevordert de bloedsomloop en heeft een antibacteriële werking.
Een bijzondere specerij dus met verschillende gezondheid bevorderende eigenschappen.

Het kurkuma poeder vind je terug in kerriepoeder en wordt veel gebruikt in de Indiase keuken. Het poeder wordt verkregen uit de gedroogde wortel van de plant en lijkt veel op de gemberwortel.
De smaak van kurkuma lijkt overigens helemaal niet op die van gember. Het heeft een milde bittere smaak en wordt veel gebruikt in curry gerechten.
De gedroogde kurkuma geeft kleur aan de gerechten, maar pas op met je kleren. Een vlek van deze specerij krijg je er namelijk nooit meer uit. Was altijd je handen goed na gebruik, want ook verkleurt het je nagels en eelt. Geen mooi gezicht dus.
20140915_141210
Door de vele goede eigenschappen van deze specerij zou je het wel als medicijn kunnen beschouwen. Het poeder wordt in India traditioneel gebruikt als middel om wondjes te behandelen.
Ook verondersteld men dat het werkt als medicijn tegen verschillende ziektes als trombose, Alzheimer en Parkinson.
Kurkuma bevat de ontstekingsremmende stof curcumine. Uit onderzoek is gebleken dat deze  stof een gunstige werking heeft op kanker. Ook zou curcumine een gunstige uitwerking hebben op Colitis (zeldzame ontstekingsziekte van de dikke darm). Er zijn nog veel onderzoeken nodig naar de gunstige werking van curcumine, maar de resultaten zijn veelbelovend.

Kurkuma hoort dus thuis in de gezonde keuken. Verwerk het in een curry, kleur er je rijst mee, voeg het toe aan pastasauzen of in je soep. Gebruik kurkuma altijd in combinatie met zwarte peper. De opname van kurkuma wordt namelijk aanzienlijk verbetert door deze combinatie. Ook is het belangrijk om in je gerecht olie of vet te gebruiken, want ook daardoor wordt de opneembaarheid verbetert.

Ga er dus lekker mee aan de slag in de keuken en doe er vooral niet te zuinig mee.

Maak bijvoorbeeld een simpele vegetarische curry.
Benodigd:
– 1 el kokosolie
– 1 gesnipperde ui
– 2 tenen knoflook fijngehakt
– 1 tl sambal
– 1 stukje gember fijngehakt (4 tl)
– 1 el currypoeder
– 1 el kurkuma
– versgemalen zwarte peper (0,5 tl)
– 400 ml kokosmelk
– 400 gram tomaten in blokjes gesneden
– 2 el pindakaas
– 1 broccoli

Verwarm kokosolie in een hapjespan, doe daar dan de ui, knoflook, sambal en gember bij en bak dit een minuutje.
Doe dan de currypoeder, kurkuma en zwarte peper erbij en laat dit licht bruinen.
Voeg dan de kokosmelk, tomatenblokjes en pindakaas toe en roer alles goed door elkaar, zodat de pindakaas goed oplost.
Voeg daarna de broccoli toe. Je kan ervoor kiezen om alleen de roosjes te gebruiken, maar de stronk is ook heel gezond. Ikzelf schil de stronk en snijd deze in plakjes en voeg deze ook nog toe aan de curry.
Meng de broccoli goed door de saus en doe de deksel op de pan. Laat de curry 10 minuten zachtjes pruttelen.
Klaar is de simpele curry. Voeg zilvervliesrijst toe en smullen maar van een gezonde, snelle en lekkere maaltijd.
In plaats van broccoli kan je ook sperziebonen of bloemkool gebruiken.

Op je gezondheid!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s