I Love Nicecream!

20140927_164527
Ik ben altijd al dol geweest op ijs. Schepijs, softijs en waterijs. Ik lust het allemaal en graag. Wat alleen een beetje jammer is, het is niet echt gezond.
Dus dan ga je op zoek naar een gezondere variant.
100% gezond ijs? Ja het kan. Het is namelijk heel makkelijk om zelf gezond ijs te maken en dan bedoel ik ook echt gezond!

Het is zo simpel.
Het enige wat je nodig hebt is een keukenmachine, bevroren fruit en een melk- of yoghurtvervanger.
Je doet het bevroren fruit samen met de melk-/yoghurtvervanger in de machine en je laat hem draaien totdat het een smeuïg ijs is geworden. Niet te lang draaien dus, want anders wordt het te zacht. Ook wel gelijk opeten, want het smelt snel.
Bewaren en invriezen van dit ijs is niet zo ideaal. Ja het kan wel, maar dan wordt het keihard. Als je besluit om het ijs later op te eten, dan zal je het ijs ook op tijd weer uit de vriezer moeten halen, zodat het tijd heeft om zacht te worden.

Welk fruit gebruiken?
Je kan elk soort fruit gebruiken. Ik vind persoonlijk banaan, bosvruchten en mango het lekkerst. Deze zijn ook makkelijk in te vriezen. Ik zou bijvoorbeeld niet kiezen voor appel, want die wordt ik bruin.

Welk melk/yoghurt product?
Als je het echt gezond wilt houden, dan kies je voor amandelmelk of kokosmelk (mijn favoriet).
Ben je niet zo huiverig voor zuivel, dan ga je gewoon voor yoghurt of karnemelk. Dat kan allemaal.

Kijk gewoon wat je lekker vindt en experimenteer.

Zo had ik laatst zo zin in een nicecream, maar had ik geen kokosmelk in huis. Wel had ik nog greek style yoghurt en karnemelk, dus dan gebruik ik dat gewoon. Mijn diepvries ligt altijd vol met bramen uit eigen tuin en stukjes banaan, dus bevroren fruit genoeg.
Ik wilde ijs maken met verschillende kleuren, dus ik ben aan het experimenteren gegaan met dit als resultaat.
20140927_164527
De onderste laag bestaat uit 1 bevroren banaan, 1 avocado (niet ingevroren) en 1 el greek style yoghurt.
Ik heb dit over twee glaasjes verdeeld en in de vriezer gezet.
Toen ben ik aan de slag gegaan met de tweede laag. Ik maak de keukenmachine trouwens niet eerst schoon, dus als ik deze heb leeggeschept ga ik gelijk door met de volgende laag.
Deze tweede laag bestaat uit 0,5 bevroren banaan, twee handen bevroren bramen en 2 el greek style yoghurt.
Dit mengsel heb ik gelijk toegevoegd aan de glaasjes en deze heb ik daarna weer in de vriezer gezet.
Ook voor de derde laag maak ik de keukenmachine niet eerst schoon.
De derde laag bestaat uit wat er achtergebleven is van de tweede laag, 1,5 bevroren banaan en een flinke scheut karnemelk.
Nadat ik de derde laag heb toegevoegd heb ik een topping gemaakt van Chi zaden en pompoenzaad.

Echt smullen!

Het is dus zo simpel. Kijk gewoon wat je lekker vindt en wees creatief. Met de hoeveelheden hoef je ook niet zo precies te zijn. Ik voeg soms nog wat extra kokosmelk als het dunner moet worden of nog wat extra bevroren fruit als het te dun is.
Je kan de mooiste creaties maken.
IMG_20140924_090146

6 reacties Voeg uw reactie toe

  1. effervescentism schreef:

    Water loopt in mijn mond! En nog verantwoord ook. 🙂

    Like

  2. Wat ziet dit er heerlijk uit! Yes, ik vind dit een heerlijk artikel nu ik weet dat 100% gezond ijs dus echt kan (Yep, I am an icefreak). Leuke blog heb je, ik ga je artikelen zeker volgen 🙂 Liefs, Felicia

    Liked by 1 persoon

  3. agoodmoodandfood schreef:

    Wat een lieve reactie. Bedankt!

    Like

  4. zonderzooi schreef:

    Wat een vrolijke kleuren zo samen!

    Like

  5. Heeeeeerlijk! Mijn favoriet is met frambozen, banaan en kokos! 🙂

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s