Bikinibody! Wie doet er mee?

d9bd3802f531c9c3d7c8cb1716456256[1]
Misschien was het beter geweest om afgelopen winter al te starten met het trainen van je bikinibody, maar het is natuurlijk nooit te laat. Het omgooien van je lifestyle is op dit moment ook nog eens veel makkelijker. Wees nou eerlijk, met dit mooie weer is het toch veel makkelijker om ’s avonds uit je werk nog even de fiets te pakken of de hardloopschoenen aan te trekken (om er dan ook echt wat mee te doen natuurlijk ūüôā ). Aan de slag dus. Nee, niet volgende week, maar gewoon nu! Wie doet er mee?

Maar hoe pak je dat aan? Hier een aantal tips:

1. Verleg je focus. Leg de focus op een gezond lichaam in plaats van een slank en perfect lichaam. Dat slankere lichaam ligt in de toekomst en misschien nog wel heel ver in de toekomst. Gezonder leven kan per direct. Je kan ervoor kiezen om nu gelijk gezonder te eten, meer te bewegen en lekker veel te slapen. Dat slanke lichaam komt dan vanzelf. Door de focus op dat perfecte lichaam weg te halen wordt je ook minder snel teleurgesteld. Die teleurstelling zorgt er vaak voor dat je terugvalt in je oude gewoonten. Gezondheid is dus het doel.

2. Gooi die weegschaal weg. Nou zo rigoureus hoeft ook weer niet, maar ga niet meer dan 1 keer per week op die weegschaal staan. Kan je het toch niet weerstaan, gooi hem dan toch maar weg. De weegschaal is handig om je progressie te meten, maar je moet je er absoluut niet op blind staren. Ook kan het juist zorgen voor extra teleurstelling, waardoor je gedemotiveerd wordt. Je gewicht kan schommelen door het vasthouden van vocht bij warm weer en door hormoonschommelingen bijvoorbeeld. Ook¬†raak je minder snel kilo’s¬†kwijt¬†als je door het sporten meer spiermassa krijgt. De kilo’s zijn dan helemaal geen goede graadmeter. De spiegel zegt vaak veel meer.

3. Ga bewegen. Hier kom je dus echt niet onderuit, want bewegen is zo ontzettend belangrijk als je af wilt slanken. Of beter gezegd, als je een gezond lichaam wilt hebben. Zonder beweging geen gezond lichaam. Je lichaam is namelijk gemaakt om te bewegen en meer dan we zelf vaak denken. Geen smoesjes meer van ik heb geen tijd, ik ben moe, ik vind bewegen gewoon echt niet leuk. Kom van je luie reet af en maak van bewegen een routine. Begin rustig aan en voer het langzaam op. Het is beter om te beginnen met elke dag 10 minuten, dan één keer per week 2 uur vol te sporten. Door elke dag een moment van bewegen in te lassen wordt het een routine en is het uiteindelijk veel makkelijker vol te houden. Stel als doel om uiteindelijk 60 minuten per dag te bewegen.

4. Zorg dat je kan genieten van het gezonde bewegen. Zoek uit wat je leuk vindt om te doen. Dat kan wandelen zijn, hardlopen, fietsen, zwemmen, skaten of heel iets anders. Door te doen wat je leuk vindt houdt je het uiteraard veel makkelijker vol. Zie je het echt niet zitten om naar een sportschool te gaan, ga dan lekker thuis aan de slag. Je hebt heel weinig nodig om je spieren te trainen. Doe sit-ups, push-ups, lunges, squates en wees lekker creatief. Je kan genoeg inspiratie vinden op het internet om je eigen workout samen te stellen. Maak het jezelf niet te moeilijk en geniet.

5. Kweek spieren. Veel mensen en vooral vrouwen doen alleen maar aan cardio om af te vallen, maar wil je echt goede progressie maken dan zal je toch echt spieren moeten gaan kweken. Spieren geven je lichaam vorm en zorgen voor extra metabolisme, waardoor je nog sneller afslankt. Zoals ik al zei hoef je daar helemaal niet voor naar de sportschool. Je kan al best ver komen door oefeningen te doen waarbij het eigen gewicht wordt gebruikt. Doe op internet inspiratie op.

6. Neem voldoende rust. Zorg ervoor dat je voldoende slaap krijgt en gun jezelf overdag ook momenten van rust. Door stress maakt je lichaam cortisol aan, dat ervoor zorgt dat er meer glucose vrijkomt in het bloed. Die glucose kan niet volledig worden opgenomen in je lichaamscellen, waardoor de overtollige glucose wordt opgeslagen in de vetcellen. Zo zijn langdurige cardio sessies ook niet aan te raden, omdat je lichaam dan ook cortisol aanmaakt. Het is beter om interval sessies te doen.

7. Verander je eetgewoonten. Wordt bewust van je voedingspatroon en bepaal waar je dingen moet wijzigen. Vervang ongezonde voeding door een gezondere variant en voeg vooral extra groenten en fruit toe. Zorg ervoor dat je totale calorie inname op een dag lager is dan je verbruik. Op het internet vindt je verschillende tools om dit te berekenen.¬† Zorg voor voldoende variatie en haal je koolhydraat inname vooral uit groenten en fruit. Vervang je broodmaaltijd eens door een heerlijke salade of een vullende soep. Focus je hierbij weer op je gezondheid. Zorg dat het voedsel dat je inneemt voldoende goede voedingsstoffen bevat en langer een vol gevoel geven. Vervang wit brood, witmeel, witte rijst en pasta door de volkoren varianten. Deze bevatten meer vezels en geven je langer een voldaan gevoel en geven minder schommelingen in je bloedsuikerspiegel.¬† Stop per direct met het nuttigen van frisdranken¬†en vruchtensappen uit¬†een pak. Deze bevatten meer calorie√ęn en suikers dan je denkt. Water en thee is een beter optie. Wees ook zuinig met het nuttigen van alcohol. Alcohol vertraagt namelijk de stofwisseling.

8. Blijf wel voldoende eten. Pas op dat je niet te weinig eet en te vaak honger hebt. Zodra je te weinig voeding tot je neemt gaat je lichaam in spaarstand. De calorie√ęn die je dan tot je neemt worden¬†op dat moment¬†zoveel mogelijk opgeslagen. Dit is een overlevingsmechanisme van je lichaam, die de stofwisseling vertraagt. Door te weinig te eten krijg je ook sneller eetbuien en is het veel moeilijker om je nieuwe voedingspatroon vol te houden. Het bekende jojo effect is het gevolg.

9. It’s all about balance! Een balans vinden in je voedingspatroon en je bewegingspatroon is heel belangrijk. Durf nog steeds te genieten van een frietje of een goed glas wijn, maar doe dit met mate. Het is vaak¬†te lastig om jezelf alles te ontzeggen en je wordt er ook meestal¬†niet zo¬†gelukkig van. De slagingskans van je goede gewoonten is dan ook minder groot. Door je focus op een gezond lichaam, zal je drang naar slecht voedsel veel minder zijn. Geef je toch een keer toe aan iets slechts, wordt dan niet boos op jezelf. Geniet ervan en pak daarna je goede gewoonten gewoon weer op. Hetzelfde voor bewegen. Zorg dat het leuk blijft en dat je ervan kunt genieten. Lukt het je een keer niet om voldoende te bewegen, maak je dan niet ongerust. Zorgen maken is nooit goed en weet dat je de draad elke keer weer op kan pakken.

10. Wees trots op je lichaam. Hoe je lichaam er ook uit ziet, wees er blij mee en geef het de waardering die het nodig heeft. Dit is een hele belangrijke! Door van je lichaam te houden zal het veel makkelijker zijn om goed voor je lichaam te zorgen. Stop met de focus op de mindere kanten en kijk naar de positieve punten van je lichaam. Door je lichaam te haten is het bijna onmogelijk om er ook goed voor te zorgen. Vergelijk jezelf ook¬†niet met anderen, maar wees trots op wie je bent. Laat je leven niet leiden door wat anderen misschien wel niet zullen denken. Ik weet het, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Toch is dat wel de belangrijkste tip die ik je kan meegeven. Er zijn zoveel mensen met zoveel verschillende meningen. Als je jouw leven laat leiden door de meningen van anderen,¬† dan zou je het nooit goed kunnen doen. Uiteindelijk¬†heeft¬† iedereen een bikini body.¬†Zolang bikini’s in alle soorten en maten worden gemaakt kan iedereen met een bikini het strand op.¬†Doe het en durf het!!

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. maya schreef:

    Ik doe mee! Vanaf maandag ga ik s ochtends sporten ūüôā

    Like

    1. agoodmoodandfood schreef:

      Wat goed Maya!!! Een beter begin van de dag bestaat niet.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s